Byta däck på verkstad

I Sverige är det lag på att byta däck på grund av det växlande klimatet. Om det råder vinterväglag är det lag på att ha vinterdäck från och med den 1:a december till den 31:a mars. Med vinterväglag menas att det någonstans på vägbanan är frost, snömodd, snö eller is. Omvänt om man vill eller behöver ha dubbdäck på bilen är det tillåtet mellan den 1 okt och den 15:e april. Man behöver alltså byta däck, eller snarare hjul två gånger om året.

Man kan byta hjul själv men man kan också få hjälp med detta hos en verkstad. När man byter däck på en verkstad byter personalen själva hjulen men man kan också få ett antal extratjänster som kan vara bra att ha.

Det är inte själva däcken som byts, man kränger inte av däcken från fälgarna utan vinterdäcken sitter på vinterfälgar och sommardäck på sommarfälgar. Endast när eller om man köper helt nya däck tar man av själva däcket från fälgen.

Däckhotell

Däck och fälgar tar ganska stor plats om man ska förvara dem hemma i ett förråd. Många bilverkstäder erbjuder därför säker förvaring av vinter- respektive sommarhjul. Däcken förvaras inomhus och man kan som bilägare få en kallelse när det är dags att byta så att man inte är ute i sista sekunden. Man kan dessutom få däcken tvättade innan de sätts på bilen.

Kontroll av lufttryck

Det är viktigt med rätt lufttryck i däcken. Vilket lufttryck däcken ska ha står på dem. I samband med däckbyte kan en bilverkstad hjälpa till att mäta lufttrycket och fylla på till rätt tryck. Trycket i däcken är viktigt både för däckens hållbarhet och slitage samt påverkar även bilens bränsleförbrukning. Dåligt fyllda däck gör att bilen drar mer bränsle.

Kontroll av mönsterdjup

För att däcken ska få bra friktion och grepp på vägbanan behöver de ha tillräckligt mönsterdjup. Det är för personbilar lag på att mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm. Det rekommenderas dock att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att det ska vara säkert även på fuktig vägbana.
På vintern (1 dec till 31 mars) är det lag på ett mönsterdjup på minst 3 mm.

Byter man hjul med hjälp av en verkstad får man mönsterdjupet kollat två gånger om året och vet då att man har en bil med lagliga och framförallt säkra däck.

Balansering av hjulen

Ytterligare en viktig sak att tänka på när det gäller hjul är att de ska vara balanserade. Detta innebär att man kontrollerar att alla hjul drar lika mycket så att bilen inte drar snett. Ibland kan hjulen bli lite skeva av rent slitage eller att man råkat bumpa i trottoarkanten vid parkering och liknande. Drar hjulen snett kan det förvärras och därmed slita på axlar och andra bildelar. Balansering är inget man behöver göra vid varje byte men kan vara bra att göra ibland eller när man misstänker att något är lite snett eller ojämnt.

För att däckbytet ska gå säkert, smidigt och ge en trygg och bränsleeffektiv körning kan man vända sig till en bilverkstad och få hjälp.